16 Mayıs 2018 Çarşamba

Kamp Malzeme Listesi - Bıçak, Balta ve Testere

Merhaba,


Bu yazıda kamp ve bushcraft arası gidip gelen ihtiyaçlarımızı karşılayacak ekipmanlardan bahsedeceğiz. Ben kamp kadar bushcraft konusuna da merak saldığım için bu yazıyı zaman buldukça güncelleyeceğim. Standart bir kampta bu kadar malzeme çeşitliliğine ihtiyacınız olmadığını dikkate alarak devam etmenizi öneririz. :)

BIÇAKLAR


Bahco 2444: Bahco aslen büyük bir İsveç hırdavat firması. Ürün gamları çok geniş ve bunun içerisinde bazı bıçak ve testereler doğada kullanım için çok kullanışlı. Bıçaklarının bazılarını Morakniv'in modelleri ile çok benzer hatta bu modele de Mora Knife (İsveççe Morakniv yani Mora Bıçağı) deniyormuş. Bu model aynı zamanda Laplander testere ile birlikte satılan modelin aynısı sadece rengi yeşil değil de turuncu. Paslanmaz bir model olması nedeniyle kullanımı daha kolay yani paslandı etti derdi yok. Ben hem yemek hazırlarken, hem de bucksaw yapımında ağaç işlerinde kullandım ve oldukça memnun kaldım. Sapı gerçekten çok ergonomik ve iddiaya göre yağlandığında bile kaymıyormuş. Kılıfı da gerçekten güven veriyor. Deri kılıflar gibi havalı bir görüntüsü yok ama ters çevirip sallamama rağmen bıçağın düşmesini engelleyecek kadar sıkı. Zaten bıçağı taktığında en son bir tık sesi geliyor ve bıçak kılıfın içinde kilitleniyor. Zamanla bu kısımda bir bollaşma olursa yazarım fakat şimdilik bir sorun gözükmüyor. Ben bıçağı Doğru Bıçak'tan aldım. İkinci fotoğraftaki adresi takip ederek ya da bu linke tıklayıp, kendileri ile Instagram üzerinden irtibata geçebilirsiniz.






Opinel No:8 Carbone: Bu bıçak da kullanımı çok yaygın olan bir marka ve model. Opinel aslında çok basit bir kilit mekanizması bulunan, bunun dışında da herhangi bir gösterişi olmayan işlevsel çakılar üretiyor. Marcel Opinel tarafından 1955 yılında icat edilen Virobloc kilit mekanizması  6 numara ve üzeri modellerde bulunuyor. Daha küçük modellerde bu uygulama yok. Dizaynının basitliğiyle övünen şirketin bu konuda hazırladığı afiş ile gönlüme taht kurmuş durumda. :) 2'den başlayan ölçü seçenekleri bazı modellerde 13'e kadar çıkabiliyor. Opinel birçok farklı boyut seçeneği sunduğu gibi namlu ve sap malzemesi konusunda da alternatifler sunabiliyor. Bendeki bıçak ise kendi internet sitelerinde de koleksiyonun amiral gemisi olarak belirtiliyor. Bıçak uzunluğu 8,5 cm ve karbon çeliği. Bunu magnezyum çubuğuyla ateş yakmam gereken durumlarda da kullanabilmek adına karbon çeliği tercih ettim. Bıçağa ilişkin detaylara linki tıklayarak ulaşabilirsiniz.




Morakniv Robust MG: Karbon çelik olan bu bıçağı Bahco 2449'un yerine aldım fakat birebir muadildir desek her iki bıçağa da haksızlık etmiş oluruz muhtemelen. 2449'un et kalınlığı 4mm iken, Robust 3,2mm. Bu durumda 2449'un ağaç yarma konusunda Robust'a göre daha dayanıklı olacağını bekleyebiliriz fakat göreceli daha ince olan Robust da daha keskin ağzı sayesinde ağaç işlerinde daha verimli olacaktır. Burada Robust'ın bence en büyük dezavantajlarından birisi sırt kısmının işlenmemiş bırakılması nedeniyle magnezyum çubuğu ile ateş yakma konusunda performans gösterememesi. Mora bunu kendi internet sitesinde açık açık yazmış, dolayısıyla biraz da alıcının peşinen tercih ettiği bir durum. Ben bu iş için Opinel'i kullandığımdan sıkıntı olmadı. Birçok videoda da Laplander'ın sırt yüzeyini kullandıklarını gördüm. Dolayısıyla, yanınızda bir testere varsa o da işinizi görecektir. Sırt kısmını da taşla düzeltip bu handikapı ortadan kaldıran birçok kullanıcı bu işlemin yapılışını youtube'dan paylaşmış. Burada dikkat edilmesi gereken, sırt kısmında yapılacak işlemin kaplamaya zarar verecek ve bıçağın korozyona karşı daha hassas bir duruma geçecek olması. Benim bıçağı almamda ikna edici olan deneme videosunu da aşağıda paylaşıyorum. Her ne kadar ekipmanların sadece kullanım amaçları doğrultusunda test edilmesi gerektiğini savunsam da, ikna edici ve eğlenceli bir test olduğu ortada. Ben bıçağı Ersin Outdoor'dan aldım. Aslında hepsiburada.com'dan aldığımda Efe Av'ın fiyatı daha uyguna geliyordu fakat bu durumu Ersin Outdoor'daki arkadaşla konuştuğumda Efe Av'ın stoklarında alacağım diğer ekipmanın bulunmadığını, dolayısıyla sipariş versem de gönderemeyeceklerini ve hepsiburada.com'un Efe Av'a ceza keseceğini söyledi. Sipariş vermeden önce arayıp rakibini uyarmamı rica etti. Ben de hem bu hareketinden dolayı siparişi Ersin Outdoor'a verdim, hem de Efe Av'ı bu konuda uyardım. Bu devirde böyle düzgün esnaf bulmak hakikaten zor. Umarım bu duruşlarını bozmadan devam ederler. Bu arada bıçağın özellikleri şöyle;

Toplam Uzunluk : 20,6cm
Kesici Uzunluk : 9,1cm
Namlu Et Kalınlığı : 3,2 mm
Çelik : Karbon Çeliği
Kabze : TPE Rubber
Kılıfı : Var - Polimer


    Morakniv 511 Basic: Morakniv'in en temel karbon çeliği bıçaklarından biri hatta o kadar temel ki kendi sitesinde ağırlık dışında ek bir bilgi yok. :) Temelde Bahco 2444'ün karbon çeliği versiyonu diyebiliriz. Bunun da sırtı işlenmeden bırakıldığından magnezyum çubuğu ile birlikte kullanılamıyor. Ben bucksaw için hazırladığım tahtaların yontulmasında kullandım ve keskinliğinden memnun kaaldım. İnternette insanların ağaç yarmak için kullandıklarını dahi gördüm ama bu bıçağın o şekilde bir beklentiyi sürdürülebilir şekilde sağlama şansı bence yok. Yine de çok kuru ve sert bir ağaç olmadıkça, benzer ihtiyacı birkaç kez karşılayabilir. Bundan fazlasını istemek bu bıçağa haksızlık olacaktır. Bu bıçağın da Robust gibi polimer bir kılıfı var ve başka bir Morakniv ile birbirine eklenebilir şekilde tasarlanmış. Her karbon çeliği bıçak gibi, bu bıçağı da nemli bırakmamak önemli. Ben henüz hiçbir bıçağımı yağlamadım fakat baltamda ufak karıncalanmalar başlamış gibi. Bu arada ben bıçağı Efe Av Ticaret'in N11'de yaptığı bir kampanyadan 25 TL'ye aldım. Bu fiyat bence bu bıçak için çok iyi ve Efe Av bu kampanyayı arada yapıyor. Instagram hesaplarını takip ederek, bu gibi kampanyaları yakalayabilirsiniz. Aşağıdaki inceleme videosu oldukça detaylı fakat adından da anlaşılacağı üzere, bu bıçağın en büyük iddiası fiyat/performans anlamında çok iyi olması. Değerlendirme videosunun adının "bir sinema biletinden daha iyi" olarak belirlenmiş olması tesadüf değil. :)








    TESTERELER

    Bahco Laplander: Özellikle sıcaklığın belli bir noktaya düştüğü akşamlarda ısınmak için ya da günün genelinde yemek pişirebilmek için ateş gerektiği konusunda hepimiz hemfikirizdir. Uzun süre yanabilecek bir ateş için de sağdan soldan toplayacağınız çalı çırpı yeterli olmayacaktır. İşte bu gibi durumlarda iyi bir testere hayat kurtarıcı olabilir. Testerelerin, özellikle 5-6 cm kalınlığındaki odunları keserken baltadan daha iyi bir performans gösterdiğini düşünüyorum. (Hultafors, Gransfors Bruks gibi markaların baltaları ile değil, piyasadaki orta kalitedeki baltalar ile mukayese ediyorum.) Laplander benim bu anlamda edindiğim ilk testere, bundan önce bir budama testerem vardı, detayını aşağıda ayrıca belirteceğim. Laplander hem fiyat/performans, hem de sağlamlık olarak öne çıkan bir model. Ayrıca boyutları ve sap ergonomisi de bence çok başarılı. Ben kapalı halde eşofmanın cebine koyup dağ tepe gezdim ve en ufak bir rahatsızlık yaşamadım. Sapının tutuşa elverişliliği de odun kesme esnasında büyük kolaylık sağlıyor. Ben bu ürünü de Doğru Bıçak'tan aldım. Aşağıdaki fotoğraftaki adresi takip ederek ya da bu linke tıklayıp, kendileri ile Instagram üzerinden irtibata geçebilirsiniz. Piyasada bunun muadili birçok testere bulmak da mümkün tabi. Bahco'nun yurtdışında da ciddi bir kullanım oranı var, ondan sonra en çok gözüme çarpan marka ise Silky Gomboy oldu. Aşağıdaki videoda birçok markanın karşılaştırmalı performansını izleyebilirsiniz. Tüm markaların performansları aşağı yukarı aynı gibi, durum böyle olunca da sağlamlık ve yedek bıçak bulabilme imkanlarını değerlendirmeye katmak gerekiyor.










    Bucksaw: Yukarıda yazdığım gibi 5-6 cm'lik odunları kesmek için Laplander fazlasıyla yeterli. Çevire çevire keserseniz daha kalın odunları da kesebilirsiniz ama bıçak boyu çok uzun olmadığı için hem biraz yorucu oluyor, hem de zaman alıyor. Daha büyük testereleri ise kampa taşımak ya da sırt çantanı alıp çıkacağın yolculuklarda çantaya sığdırmak problem yaratıyor. Bucksaw hem modüler olması, hem de nostaljik yapısı nedeniyle benim ilgimi çekti. El yapımı olarak satılanlara internetten ulaşabilirsiniz ya da benim gibi kendiniz bir tane yapmayı tercih edebilirsiniz. Nasıl yaptığımı anlattığım ve araştırırken beğendiğim bazı kaynakları paylaştığım yazıma bu linkten ulaşabilirsiniz. Benim çalışmam henüz bitmediği için internetten bulduğum bir görseli paylaşıyorum, bitince kendi testeremin fotoğrafını da ayrıca eklerim. :)



    Budama Testeresi: Bu testereyi, Laplander'ı almadan önce gideceğimiz bir kampta yanımızda testere olsun diye aldık. Aslında iş gören bir ekipman, kılıfı olması kolay taşınabilir olmasını da sağlıyor. Yanınızda bir baltanız da varsa işinizi görecek bir malzeme ama sadece bu testereye güvenip yola çıkılmaz diye düşünüyorum.



        BALTALAR

        Kamp Baltası: Ben ilk baltamı Çin malı bir kamp baltası olarak seçtim ve bence çok büyük bir hata yaptım. İlk kullanımda keskinliği bizi şaşırtacak kadar keskin ve başarılıydı fakat kampın ilk gününün sonunda sap oynamaya başladı. Sap ahşap olmadığı için sıkıştıramadım ve son kampta baltamdan istediğim verimi alamadım. Sonra da kızıp baltamın arka kısmı ile sap kısmı ateşin içince kalacak şekilde kamp ateşinin içine soktum. Fiber sap ile metal kısmı birleştiren macun yumuşamadı fakat kırılgan bir hal aldı. Ben de sap ile baş kısmını ayırdım. Sap hala kullanılabilir durumda ama ben baş kısmına kendim ahşap kısa bir sap yapıp, bu baltayı şekillendirme baltası gibi kullanmayı planlıyorum. Baltalar ve balta seçimleri hakkında genel bir bilgilendirme için Tek Başına da Olur tarafından kaleme alınmış yazıya buradan ulaşabilirsiniz.





        Tüm yaşadıklarımıza rağmen ilk göz ağrımı atmaya kıyamadım. :) Hem biraz zaman geçirmek, hem de el alışkanlığı kazanmak için ona elimdeki kuru akasyalardan kısa bir sap yaptım. Eğer günün birinde kuksa yapma hayalimi hayata geçirebilirsem ya da ufak tefek ahşap işlerinin kaba yontmalarını yapmak için bu baltayı kullanacağım. Bu arada eğer bir balta sapı yapacaksanız, kullanacağınız acağın damarlarının yönü çok önemli. Balta sapını kendisi yapacak olanlar öncelikle bir kütüğü ikiye yarıyor ve içerisinden kendisi için uygun bir kısım çıkarıyor. Piyasadaki iyi baltaların çoğu Amerikan Cevizi olarak geçiyor. Ağaç damarlarının nasıl olması gerektiğini gösteren çizim ve benim yaptığım sapın monte edilmiş halini aşağıda görebilirsiniz.





        Hultafors Hatchet Balta 840086: Yukarıda gördüğünüz balta bizi bir kampın ortasında yarı yolda bırakınca, beni yarı yolda bırakmayacak bir balta almaya karar verdim. Balta konusu da bıçak gibi geniş alternatifler sunan ve kendi içerisinde farklı segmentler barındıran bir konu. Bison gibi Amerikan ya da Fiskars gibi Finlandiya markalarına ilişkin de çok olumlu yorumlara denk gelmeme rağmen ben alacağım baltanın İsveç yapımı olmasına karar verdim. İsveç çeliğinin kalitesi kadar piyasadaki en güvenilir markaların çoğunun İsveç firması olması da bu seçimde etkili oldu. Bir de Fiskars'ın baltasının sapının üzerinden tank geçirdiği videodan etkilenmem, klasik görünüme sahip bir baltaya sahip olma isteğimin önüne geçmedi.

        Benim incelediğim markalar Gränsfors Bruks AB, Wetterling, Hults Bruk ve Hultafors. Bu incelemede, zaman içerisinde Wetterling'in Gränsfors Bruks, Hults Bruk'un Hultafors tarafından satın alındığını gördüm. Her markanın farklı segmentlerde ürünleri bulunuyor ve dizayn olarak birbirine çok benziyor. Gränsfors Bruks'un sap kısmının işçiliğinin biraz daha ön plana çıktığını ve daha kibar bir görünüme sahip olduğunu söylemem lazım. Baltayı hangi amaçla kullanacak olduğunuza göre farklı boyut ve model seçmek mümkün. Ben hem gerektiğinde kalın ağaçları kesip, yarabilmek hem de gerekmesi durumunda ormanda kendimi koruyabilmek için ki umarım gerekmez :) 900gr ağırlığında ve 500mm uzunluğundaki Hultafors 840086 modelini aldım. Ürün özelliklerinde el yapımı olduğu belirtilmiş, bu doğru fakat eline çekiç alarak yapılmış bir baltadan bahsetmiyoruz. Onun yerine yine el yapımı fakat bu iş için özel dizayn edilmiş presler kullanılarak yapılıyor. Aşağıdaki ilk videoda bunu görebilirsiniz. Balta ufak bir kılıfla geliyor, daha pahalı modellerde bu kılıf baltanın neredeyse tamamını kaplıyor ama zaruri bir ihtiyaç olduğunu düşünmüyorum. Gerek duyarsam bunu kendim yapmayı tercih ederim, ilk denemem olmasına rağmen sapın boyun kısmını korumak için yaptığım deri koruma beni yeterince tatmin etti. :) Ben bu ürünü de Ersin Outdoor'dan aldım. Şu ana kadarki performansından da oldukça memnunum.









        Portatif Balta, Kürek, Testere ve Kama: Sovyet yapımı olan bu ekipman bana bir arkadaşımın hediyesi. Kendisi bu ürünü hiç kullanmamış ve ilk kampımda bana ödünç vermişti. Kamp bitiminde iade ettim elbette. :) Sonraki kamplarda benzer bir ürünün yokluğunu hissetmedim desem yalan olur. Özellikle baltanın arkasının çekiç gibi kullanmaya elverişli olması büyük avantaj. Onun dışında kamp kuracağınız alan her zaman dümdüz olmuyor ve bu ekipmanın küreği fazlasıyla iş görecektir. Testeresi hakkında çok emin değilim ama yanınıza tek bir ekipman alacak olsanız ve amaç hayatta kalmaksa bence bir şekilde işinizi görecektir. Tüm bunların deri bir kılıfa sığması ise ayrı bir güzellik. Gelelim bu ekipmanın benim envanterime nasıl girdiğine. :) Bu ekipmanı bana ödünç verecek olan arkadaşım bu ay sonunda emekli olarak aramızdan ayrılıyor ve bana da böyle bir hatıra bırakmak istemiş. Kullanışlı olduğu kesin ama benim için manevi bir yanı da olacağı aşikar.




        ARAŞTIRDIKLARIM
        Bahco 2449: Her ne kadar karbon çelik bıçak ihtiyacımın bir kısmını Opinel'den karşılayacak olsam da, Bahco 2449'un yarma fonksiyonunu yapacak bir bıçağım henüz yok. Sağlam bir baltam da olmadığını düşününce, 2449 envanterimdeki ciddi bir eksikliği kapatacak gibi duruyor. İnternette birçok inceleme videosu var ve bunların neredeyse tamamı ürünün başarılı performasından bahsediyor. Sadece Rusya'da çekilmiş videonun birinde bıçağın ağzındaki bozulmalardan bahsediyorlar fakat Rusya'da ne gibi bir sıcaklıkta denendi bilemiyoruz. Sıcaklık düştükçe çeliğin gerilme tokluğu da düşer, dolayısıyla ürün daha kırılgan bir hal alır. Ekstrem sıcaklıklarda zorlayıcı şartlara maruz kaldıysa normal bir sonuç olabilir diye düşünüyorum. Şu an için Rusya'da kamp yapma niyetim olmadığından, kendi adıma bir risk görmüyorum. :) Benzer kalınlık ve fonksiyona sahip bıçakların fiyatı 300 TL'nin üzerinde olduğundan, Bahco 2449 giriş seviye için çok yeterli bir alternatif diye düşünüyorum. EDIT-1: Bu bıçağın bir fotoğrafını paylaşmış olan Bushcraftturk geçmişte bu bıçağı kullandığını ve ağızda kırılmalar olduğunu paylaştı. Her ne kadar bunu geçmişte yaşadığını ve belki de düzelmiş olabileceğini söylese de, yukarıda bahsettiğim videodaki ile benzer bir durum olunca bıçağı almaktan vazgeçtim.









        Hiç yorum yok:

        Yorum Gönder

        Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.